هر ساله در روز ۸ مارس روز جهانی زنان در ایالت پنجاب و بویژه شهر لاهور مناسبت های مختلفی از طرف دولت و نهادهای مردمی برگزار می شود

 هر ساله در روز ۸ مارس روز جهانی زنان در ایالت پنجاب و بویژه شهر لاهور مناسبت های مختلفی از طرف دولت و نهادهای مردمی برگزار می شود. از جمله سخنرانی های مختلف در سالن های اجتماعات توسط چهره های سرشناس زن پاکستان اعم از نویسنده، بازیگر، کارگردان، سیاستمدار، پزشک و ... و دولت عمران خان نیز سعی در نشان دادن چهره ای بعنوان حامی زنان در جامعه دارد. در ادامه اشاره ای به برخی برنامه های مهم در این روز می شود:

برگزاری راهپیمایی به همت سازمان مردم نهاد "ما بانوان":

در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۰ میلادی مصادف با روز جهانی زن، راه پیمایی های عظیمی در بسیاری از شهر های بزرگ پاکستان چون لاهور، اسلام آباد، کراچی و ... برگزار گردیدند. در این راهپیمایی ها تعداد زیادی از زنان، کودکان، مردان و برخی چهره ها و شخصیت ها شرکت نمودند. "راهپیمایی زن ها"  اولین بار از سال ۲۰۱۸  راه اندازی شده و توسط سازمان مردم نهاد با عنوان "ما بانوان" سازماندهی شد. هدف از این راهپیمایی اعلام برآورده سازی حقوق اساسی زنان در بخش های مختلف کار و زندگی است. امسال، هدف این راهپیمایی زن ها "خود مختاری زنان" است.

در شهر لاهور، راهپیمایی خود مختاری زنان در مقابل کانون مطبوعات لاهور برگزار شد. زنان با در دست داشتن تابلوها و پلاکاردهای مختلف، طبل ها زدند و شعارهای مختلفی سر دادند. همچنین آنها شعاری های ویژه ای درباره "خودمختاری زنان" شعار دادند. شرکت کنندگان مختلف پیرامون موارد زیر ایراد سخنرانی کردند:

· ظلم و ستم بر زنان

· تاخیر در برپایی مساوات و عدل

· اعتراض به سیستم تبعیض آمیز اشتغال

· آزادی بیان همراه با مسایل دیگر

· اعتراض به کودک همسری و چند همسری

 نگهت داد، یکی از مسئولین برگزاری این راهپیمایی گفت: شعار های ما را نباید به صورت طرز تفکر منفی در نظر گرفت، بلکه به صورت آزادی فکری و عقیده باید منظور داشت. این راهپیمایی که از خیابان ایجرتن تا ایوان اقبال ادامه داشت، توسط مامورین انتظامی مرد و زن محافظت شد. ضمنا، کلنل لیاقت عضو مجلس ایالت پنجاب، در مجلس ایالت پنجاب لایحه ای را ارائه کرد تا از برتری جنسیتی جلوگیری شود. در این لایحه ازدواج های کودکان به شدت  محکوم شدند و تقاضا شد که به صورت قانونی، اجتماعی و اقتصادی از زنان محافظت شود.

برگزاری راه پیمایی به همت حزب جماعت اسلامی با عنوان تجلیل زن:

بانوان حزب جماعت اسلامی لاهور علیه "روز زن : راه پیمایی زنان ۸ مارس ۲۰۲۰" تظاهرات برگزار نمودند. این راهپیمایی اعتراضی با عنوان "تجلیل زنان" در باغ ناصر لاهور برپا شد. هدف این راهپیمایی اعلام و درخواست اجرای قوانین برای حقوق زنان طبق قوانین اسلامی بود.  

برگزاری راه پیمایی به همت  حزب تحریک لبیک یا رسول الله(ص):

حزب تحریک لبیک یا رسول الله(ص)، در جواب راه پیمایی روز زن، راه پیمایی با عنوان "راه پیمایی شرم و حیا" در منطقه باغ تاج لاهور برگزار کردند. دکتر اشرف آصف جلالی، پیر امین الله نبیل سیالوی، پرفسور عبدالخالق نورانی و تعداد زیادی افراد عمومی در این راه پیمایی شرکت نمودند.

کد خبر 1030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =